Kaak klemmen / Tandenknarsen

Kaakklemmen en tandenknarsen

Kaakklemmen is geen op zichzelf staand gebitsprobleem. Net als tandenknarsen is het een teken dat er teveel spanning in je lijf zit. Niet alleen voor je gebit is het belangrijk om dit probleem te onderkennen en de oorzaak van deze spanningen aan te pakken. Meer over kaakklemmen en tandenknarsen leest u hieronder.

Wat is de oorzaak van kaakklemmen?

Hoewel stress een belangrijke oorzaak is van bruxisme, kan kaakklemmen ook beginnen na een tandheelkundige ingreep.

Ook kan de kaak-uitlijning zodanig veranderd zijn, dat je dit onbewust probeert te corrigeren door de kiezen te klemmen en te schuiven.

Maar meestal is bruxisme, zowel tandenknarsen als kaakklemmen, een kwestie van het centraal zenuwstelsel, zoals stressklachten.

Is kaakklemmen onschuldiger dan tandenknarsen?

Over het algemeen wordt kaakklemmen als minder problematisch gezien dan het nachtelijke tandenknarsen. Maar niet alle deskundigen zijn het daar mee eens. Bijvoorbeeld Mauro Farella, professor orthodontie van de Universiteit van Otago in Nieuw Zeeland. Hij vindt dat het klemmen van de tanden evengoed schade aan het gebit veroorzaakt. Bovendien stelt hij dat het nachtelijke tandenknarsen gewelddadiger is, maar dat je in je slaap maar korte perioden achtereen knarst. Het ´s nachts of overdag klemmen van de kaken is daarbij vergeleken minder intens, maar veel mensen doen het voor langere periodes of zelfs constant.

Wat te doen tegen tandenknarsen en klemmen?

Allereerst zul je je bewust moeten worden dat je je kaken op elkaar klemt. Als je dat doet door een niet goed afgewerkte vulling of ander probleem aan je gebit, kan de tandarts dit verhelpen. Hiermee voorkom je dat het kaakklemmen een tic of een automatisme wordt.

Als je, bijvoorbeeld door langdurige stress, langdurig je kaken klemt, kun je beter je bij je huisarts langsgaan. Bij het verhelpen van de gevolgen van het kaakklemmen moet aandacht gegeven worden aan het voorkomen van verdere slijtage aan het gebit en de kaakspieren- en gewrichten en het verhelpen van de al ontstane schade.

Daarnaast moet je natuurlijk ook aandacht geven aan het wegnemen van de oorzaken van het kaakklemmen of knarsen.

In sommige gevallen kiest men voor botulinum toxin om de spieren die niet te beheersen zijn lam te leggen of een knarsbitje die je gebit beschermt. Daarnaast kan het masseren of verwarmen van de kaakspieren uitkomst bieden om tandenknarsen en kaakklemmen te verminderen.

Als de klachten te hevig zijn, kunt u met uw tandarts of een kaakfysiotherapeut kijken wat er mogelijk is.

HEEFT U EEN VRAAG OVER KAAK KLEMMEN OF KNARSEN?

Stel hier de vraag en ontvang binnen 24 uur antwoord op uw vraag.